Shalom!

11-04-2023

Vrede. Het lijkt er in de verste verte niet op. Dagelijks worden we overspoeld met nieuws over de oorlog. Wat kan het soms ook tekeer gaan in je eigen hart. Wrok en bitterheid kunnen je zomaar in zijn greep houden. Wat moet je dan met een ‘vredegroet’?

Met een schouderophalen deponeren in de prullenbak. Het koesteren als een kleine zonnestraal, om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag. Of, zou er echt ooit wereldwijde vrede komen? Is er vrede voor ons onrustige hart?

 Ondertekend vredesakkoord

Als Jezus Zijn volgelingen ‘shalom’ wenst, is dat meer dan alleen een Joodse groet. Het is zelfs meer dan een welgemeende wens. Zijn shalom is net als de ondertekening van een vredesakkoord. Om dit te onderstrepen laat Jezus dan ook meteen na Zijn vredegroet de ‘handtekening onder het akkoord’ aan Zijn discipelen zien.

 Er staat in de Bijbel dat Hij ‘dit gezegd hebbende, hun Zijn handen en Zijn zijde toonde’. Johannes 20: 20. In Zijn handen zien Jezus’ discipelen de littekens van de spijkers, waarmee Jezus enkele dagen daarvoor aan het kruis is geslagen. En in Zijn zijde, zien ze overduidelijk de plek waar de speer van een soldaat Hem heeft doorstoken.

 Vrede door Jezus

Wat heeft dit allemaal te betekenen? Jezus’ dood brengt werkelijke vrede. Met de dood van Jezus, Gods eigen Zoon, heeft God Zich met deze wereld verzoend (2 Korinthe 5). De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Jezus (Jesaja 53)

 Wat een diepe lading krijgen Jezus’ woorden, als we dit tot ons door laten dringen. Het grote probleem dat alle onvrede in deze wereld heeft veroorzaakt, nl. de zonde, is door Jezus’ dood teniet gedaan. De zonden van de wereld heeft God op Zijn Zoon gelegd. Als een Lam wilde Jezus geofferd worden om zo vrede tussen God en mensen te bewerken.

 Deze vrede brengt Jezus mee als Hij u en mij ‘shalom’ wenst! Door geloof in Hem, daalt deze vrede in uw hart. Een vrede die blijft, zelfs in moeitevolle omstandigheden. Een vrede, waarvan de Bijbel zegt dat ze elk begrip te boven gaat.

 Wij wensen u van harte in Jezus’ Naam: Shalom!

Wilt u vaker geïnspireerd worden met gedachten vanuit de Bijbel? Geef uw e-mailadres door via een mailtje naar evangeliewoord@outlook.com en wij sturen u wekelijks een verhaal.

 

 

 

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten